Vai sievietes ir daudz emocionāli ekspresīvākas nekā vīrieši?

«Apollo»

Kadrs no filmas «Pretty Woman»

Kadrs no filmas «Pretty Woman»

Foto: Rex Features / Vida Press

Populārajā pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu filmā «Pretty Woman» («Jaukā sieviete») ainā, kurā bagātais uzņēmējs Edvards Luiss pasniedz prostitūtai Vivjenai Vordai 250 000 ASV dolāru vērtu dimantu kaklarotu, Džūlijas Robertsas atveidotās varones acis pārsteigumā ieplešas un lūpas savelkas plašā smaidā. Lai gan skaidrs, ka kaklarota aizlienēta tikai uz vienu vakaru, viņa nespēj apvaldīt savu sajūsmu. Turpretī Luiss, kuru atveido Ričards Gīrs, izrāda knapi jaušamu apmierinājumu par Vivjenas sajūsmu.

Filmās un televīzijas seriālos galvenie varoņi bieži ir spēcīgi, ieturēti vīrieši, kas neļaujas emocijām, bet galvenās varones - stipras, bet ekspresīvas sievietes, kuras brīvi pauž savas emocijas. Vai tie ir tikai Holivudas stereotipi vai arī sievietes tiešam ir emocionāli ekspresīvākas nekā vīrieši?

Jauns pētījums liecina, ka jā un nē. Sievietes smaida biežāk nekā vīrieši un pierādīts, ka sievietes mēdz pārspīlēt sejas izteiksmes pozitīvu emociju laikā. Tomēr Daniels Makdafs (Daniel McDuff), kurš kopā ar kolēģiem padziļināti pētījis šo jautājumu, uzskata, ka smaidīšana un citas pozitīvu emociju izpausmes ir tikai daļa no kopainas. Emocijas mēdz būt ne tikai pozitīvas, bet arī negatīvas, turklāt daudz un dažādas.

Lai izpētītu atšķirības vīriešu un sieviešu sejas izteiksmēs dažādu emocionālu stāvokļu laikā, Makdafs un kolēģi izstrādāja unikālu sistēmu sejas izteiksmju novērtēšanai. Viņi pieaicināja vairāk nekā 20 000 dalībnieku no piecām dažādām valstīm. Dalībnieku uzdevums bija vērot dažādas plaši izplatītu produktu reklāmas.

Dalībnieki skatījās reklāmas savos datoros, zinot, ka tiek filmēti ar web-kamerām. Pētījumā piedalījās tikai cilvēki, kas jutās gana brīvi kameru priekšā.

Makdafs un kolēģi izmantoja automātisku sejas kodēšanas sistēmu, lai novērtētu pētījumu dalībniekus. Tika mērīts ne tikai dažādu sejas izteiksmju biežums, bet arī ilgums.

Pētījums daļēji apstiprināja iepriekšējos atklājumus, ka sievietes ir emocionāli ekspresīvākas. Reaģējot uz reklāmām, viņas smaidīja biežāk nekā vīrieši, un smaidīja ilgāk. Sievietes arī biežāk sarauca uzacis, nekā vīrieši, lai gan abi dzimumi sarauca uzacis vienādi ilgu laiku. Pētījumā iegūtie dati apliecināja uzskatu, ka sievietes biežāk izrāda emocijas, nekā vīrieši, un tas attiecas gan uz pozitīvām, gan negatīvām emocijām.

Papētot sīkāk, atklājās, ka vīrieši tomēr biežāk savelk dusmīgu seju, ja jūtas dusmīgi, un izteiksmīgāk un ilgāk sarauc uzacis. Vīrieši arī ilgāk sarauc uz leju lūpu kaktiņus, nekā to mēdz darīt sievietes, kad viņas pārņem negatīvas emocijas.

Pētījumā secināts, ka sievietes vairāk izpauž laimi un skumjas, bet vīrieši - dusmas. Šis atklājums varētu liecināt par sabiedrības paražām attiecībā uz to, kas tiek uzskatīts par pieņemamu uzvedību vīriešiem un sievietēm. Tādā gadījumā var secināt, ka šīs paražas ir noturīgas dažādās kultūrās, jo pētījums tika veikts ASV, Vācijā, Lielbritānijā, Ķīnā un Francijā. Skatoties pa valstīm, zināmas atšķirības tika novērotas, taču ne izteiktas.

Makdafa pieejai ir vairākas priekšrocības, salīdzinot ar iepriekš veiktajiem pētījumiem laboratorijās. Pirmkārt, sejas izteiksmes pētītas lielam skaitam cilvēku - desmit reizes vairāk nekā tipiskā laboratorijas pētījumā. Tas dod pārliecību, ka novērotās atšķirības atspoguļo situāciju plašākā mērogā.

Otrkārt, pētījumā tika novērtētas sejas izteiksmes, cilvēkam reaģējot uz ikdienišķiem stimuliem ierastā vidē, tādejādi vēl vairāk palielinot iespēju vispārināt atklājumus.

Treškārt, zinātnieki ieguva datus no piecām valstīm, ļaujot salīdzināt dažādu kultūru emocionālo ekspresivitāti.

Tomēr daudzi jautājumi palikuši neatbildēti.

Vai sievietes biežāk pauda prieku, bet vīrieši dusmas tādēļ, ka tieši šīs emocijas pārdzīvoja intensīvāk? Diemžēl, pētījuma dalībnieki neraksturoja, kādas iekšējas sajūtas viņos raisa redzētās reklāmas, tādēļ nav iespējams tieši sasaistīt sejas izteiksmes ar emocionālo pieredzi.

Šī paša iemesla dēļ maz zināms arī par dzimumu atšķirībām, reaģējot uz konkrētiem emocionālajiem stāvokļiem, piemēram, riebumu, cerību un pateicību.

Kamēr zinātnieki turpina pētīt šos jautājumus, mēs varam būt pārliecināti par vienu - visas sievietes nav universāli ekspresīvas un visi vīrieši pastāvīgi stoiski. Visticamāk, reakcijas intensitāte ir atkarīga ne tikai no dzimuma, bet, kā vēsta resurss «Scientific American» arī personas konkrētā emocionālā stāvokļa.

27 komentāri:

ahahha
21 5
ahahha Parādīt diskusiju
jā,sievietes ir kā mazi bērni ,ja ne tā kautko pasaka ,dažas sāk ārdīties,raudāt vnk niķoties un čakarē nervus. :D grūti sievietes uztvert nopietni,drīzāk neiespējami.
Atbildēt Ziņot!
Mr.Susurs
17 8
Mr.Susurs Parādīt diskusiju
Uz sievietem balstas visa pasaules tirznieciba. Sievietes ir ka mazi kaprizi berni. Viss vinai interesanti, ka mazam ezim. Visur jaiebazh savs deguns un viss janopeta. Bet lai tik virietis paprove neizpildit sievietes veleshanos un uzreiz savelk adatas , ka ezis. Es vispar reti TV skatos, tikai tadel, ka vina iet visadas reklamas. Es pat esmu smejies, ka kadas vinas pie velna skaistules un koptas sievietes. Jo ja tic reklamai , vinas smird ka govis, zobi un mutes dobums nekopti ka simpanzem un regularas meneshreizes 30 dienas gada. Vismaz tadu iespaidu man atstaj TV reklamas. Un pats interesantakais, man gan sieva, gan meita skatas visas tas mesla reklamas. Ik pa laikam veikalos kadas akcijas. Tad abas manas majas damites, vac visas tas uzlimes, lai nopirktu kadu jaunu pannu ar atlaidi. Un vel loti apmierinatas, par savu veiksmigo pirkumu. Un tas nekas, ka majas man jau ir kadas pannas 10. Tapat kraj un vac. Tads mazs sievieshu priecinsh. Bet pietika man ar alus korkiem sakrat sev 2 alus kausus uzreiz dabuju pa ausim, ka pa daudz alinu dzeru :) Kas ir atlauts karalienei, nav atlauts, karalienes kreditkartei :) Un vel es visas reklamas ,ko atrodu paskaste pa taisno lidinu miskaste. Bet mana sieva ka zinkarigs ezis tik un ta pamanas vinas dabut. Un pec tam tik peta , ka abeci, kadas atlaides ir veikalos. Ir skaidrs pec tam, ka tuvakajas dienas bus ekskursija pa lielveikalu. Sieviete vesa miera izdzivos bez celojuma uz Parizi, bet atnem vinai turisma celojumu pa lielveikalu un sievietei saksies depresija un bus zaudeta visa dzives jega :))))
Atbildēt Ziņot!
Mr.Susurs
9 3
Mr.Susurs » Mr.Susurs Parādīt diskusiju
Dusma, bet visas sievietes ir vienadas. Doma, ka mans mammuks ir savadaks vai masa? Tadas pashas :) Ja mes virieshi nepienemtu shis sievieshu vajibas, tad paliktu vecpuishos vai vel trakak, klutu par zilajiem. Kaut gan cik zinu, zilajiem ari baigi patik iepirkties. Ta, ka paliktu tikai vecpuisiba.
Atbildēt Ziņot!
Anonīms
9 4
Anonīms » ДЕД ТАБАКОВ Parādīt diskusiju
Kas tā par šakāļu valodu?
Atbildēt Ziņot!
Dusma
8 4
Dusma » Mr.Susurs Parādīt diskusiju
Un kāpēc tu, tāds gudrs, saprātīgs un nosvērts, tādu pīli (ezi) apprecēji? Neko labāku nevarēji dabūt?
Atbildēt Ziņot!

Only registered foreign users can post.

Vēl par tēmu

Citi kanāla «IT&T. Zinātne» raksti: